"Je kunt pas een ander coachen als je jezelf kunt coachen"

Columns

16/26/2010

Social Media Hype of niet meer weg te denken?

 Social media en wat je hiermee zakelijk kunt doen is hot op dit moment.


Maar wat houdt het in, hoe maak je er slim gebruik van en is het een hype, of een niet meer weg te denken ontwikkeling?


Definitie.


Volgens Wikipedia is Social Media  de, ook in het Nederlandse taalgebied gangbare, Engelse benaming voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Onder de noemer social media worden onder andere weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter geschaard.


Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door zelf berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden. Denk hierbij aan weblogs, waar lezers reacties kunnen achterlaten via een reactieformulier.


Social Media in de praktijk.


Wat zijn voorbeelden van het gebruik van  Social Media in de praktijk?


Recruiters en Account Managers
maken met succes gebruik van hun 1e lijns netwerk  om snel en effectief geïnteresseerde kandidaten te zoeken. Als interim manager maak ik geregeld mee dat intermediairs uit mijn netwerk opdrachten plaatsen in hun status update op Linked In.


Zelfstandige ondernemers
maken gebruik van social media, bijvoorbeeld door het schrijven van een blog in een digitale nieuwsbrief, waardoor ze als specialist in hun vak worden gezien en toeloop naar hun website en produkten genereren.  Petra de Boevere is online “ Het meisje van de slijterij” en  doet dit al met succes vanaf 2003 en heeft onder andere honderden hyves vrienden en duizenden volgers op twitter. Ze heeft de Social Media Star Award ontvangen in 2009.


 Grote bedrijven maken gebruik van social media,  mooi voorbeeld hiervan is het Amerikaanse bedrijf Netflix (online verkoop dvd’s) dat online een prijs uitloofde van 1 miljoen dollar voor het ontwikkelen van een tool voor hun website. Uiteindelijk heeft dit hen een hoop naamsbekendheid, goodwill en de tool opgeleverd, waar de ontwikkelingskosten bij niet uitbesteden op 10 miljoen dollar worden geschat. Tel uit je winst.


Politici
twitteren en hyven dat het een lieve lust is.  Jan-Peter Balkenende heeft 199.679 hyves vrienden en Femke Halsema 67.829 volgers op Twitter (peildatum 15-6). Zo bereiken ze hun doelgroep snel en goedkoop.


Hype of niet meer weg te denken?


Bovenstaande voorbeeld tonen aan dat social media niet meer weg te denken is! Het  gebruik ervan zal alleen maar gaan toenemen en verder worden ontwikkeld.


Ben je nog niet overtuigd, kijk dan eens naar het volgende filmpje:


Social Media Revolution 

Ga terug naar de vorige pagina

Coachgesprek (Eric Schmidt,...

Joost is voor mij het beste te typeren als een persoon met een oprecht interesse in anderen. In een periode waarin ik vol twijfel zat heeft Joost in een enkel gesprek bij mij de juiste snaar weten te raken. Mede door de vragen die Joost stelt ben ik aan het denken gezet en heb ik een aantal knopen durven doorhakken. Als ik kijk hoe ik mij nu voel ten opzichte van de periode vol twijfel,...