Columns
Compliance: Risicomanagement of zelfbescherming?
Sinds de schandalen met oa Enron en Ahold is de regeldruk in het bedrijfsleven enorm toegenomen. Tijdens een Surbanes Oxly project bij een grote opdrachtgever heb ik dit aan den lijve ondervonden. Er diende aan +/- 200 “controls” te worden voldaan die lagen op verschillende gebieden zoals als inkoop, verkoop, voorraadbeheer, credit management, verzekeringen tegen risico’s en contractmanagement in combinatie met autorisaties. Tijdens dit project en daarna kreeg ik het gevoel dat we er in Nederland in zijn doorgeschoten om alles dicht te timmeren met regels.
Dit alles om te voorkomen dat er nieuwe schandalen ontstaan. Maar door alle zaken dicht te timmeren voorkom je dat er gefocust wordt op waar nu echt het bedrijfsrisico (dat veelal samenhangt met de branche) zit. De regeldruk kan voor een naar binnen gerichte cultuur zorgen die geen enkele ruimte meer biedt voor creativiteit, maar gericht is op controle. Natuurlijk is basis regelgeving nodig om excessen zoveel mogelijk te voorkomen. Maar daar waar meerdere mensen in het topmanagement kwaad willen, blijft dit moeilijk.
Het is mijn overtuiging dat middels een brainstorm sessie met een aantal knappe koppen en met enkele types met een hoog ‘boerenverstand’ gehalte, uit verschillende disciplines, de belangrijkste bedrijfsrisico’s in kaart kunnen worden gebracht. Ook de huisaccountant kan hierin een adviserende rol spelen. Nu ontstaat er het gevaar voor een cultuur van het beschermen van je eigen positie als beslisser /manager binnen een organisatie. Professor Steven Schuit (zowel Universiteit Utrecht als Nyenrode) onderkent dit in een publicatie in Financieel Management.
Volgens Schuit, advocaat bij Allen & Overy en daarnaast actief in vele raden van commissarissen, is Nederland de afgelopen decennia een `regelziek` land geworden. Wanneer de huidige verkiezingsprogramma`s tegen het licht gehouden worden, zal de regeldruk ook alleen nog maar toenemen, zo verwacht Schuit. "Allemaal ten koste van de winstgevendheid van een bedrijf."
Klik hier voor het volledige artikel