"Feel the fear and do it anyway"

Columns

09/57/2013

Blog Singelloop: "ik heb geen zin en kan me er niet overheen zetten"

Singelloop 2013.

Zaterdag 31 augustus.

Je moet doen wat je zegt, dus vandaag staat een bezoekje aan de run2day winkel op het programma. Benieuwd wat voor keuze aan gels er is en ik wil ook eens kijken naar een geschikt horloge om snelheid, afstand en koolhydratenverbruik te meten. Alternatief is je telefoon op je arm plakken en een loop app installeren maar dat vind ik niet lekker zitten. Over energieverbruik gesproken. Ik las dat op niveau 2 trainen (zeg maar lekker tempo, maar je hebt nog lucht over), de grootste kans geeft om af te vallen. Ik ben nu 4 weken bezig en ben 300 gram afgevallen..  “Je hebt er spieren bijgekregen en vet verloren” zegt mijn vriendin Roos (die de laatste maanden zelf liefst 10 kilo is aangekomen, ze heeft echter een legitieme reden want ze is vandaag 8,5 maand zwanger). Zou er ook een sporthorloge zijn dat de toename van de spiermassa en vetverlies meet? Er is een hoop keuze(stress) voor gels , mijn voorkeur gaat uit naar de vruchtensmaak gels waarbij je geen water in hoeft te nemen. En ik kies een horloge dat je eenvoudig op pc kunt aansluiten om op te laden en je prestaties te volgen.



Zondag 1 september.


Vandaag staat de laatste training van deze week op het programma. Ik heb de afgelopen 2 weken veelal tussen de 5 en 10 kilometer gelopen; ik wil vandaag mezelf testen en langer  lopen. Met 2 flesjes water, 1 gel en het horloge ben ik goed voorbereid. Het is even geleden maar hobbel nummer 4 doet zich nu voor: het nieuwe van het trainen is eraf en ik moet me er echt toe zetten om niet te stoppen. Dat het horloge nog de afstand in miles aangeeft motiveert ook niet echt, aangekomen in Bavel, heb ik pas 2 miles afgelegd. Ik zet me over de negatieve gedachten en het dipje heen. Na 6 miles neem ik de gel. Wel of geen placebo effect, het werkt wel. Ik finish uiteindelijk na 1.22 uur. Ik heb 9 miles afgelegd! Zo’n 13,5 kilometer, toch? Als ik de prestatie aflees op de Nike website lees ik echter 14,4 kilometer. Een mijl is meer dan ik dacht (exact: 1,609344 kilometer) dus dat scheelt. Het gemiddelde aantal kilometer per uur neemt ook toe, dit geeft de burger –met nog een maand training te gaan – moed!


Woensdag 11 september.


Eigenlijk zou ik gaan trainen vandaag, maar ik heb geen zin en het lukt me ook niet me er overheen te zetten. Roos is vandaag 39 weken zwanger, dus de spanning neemt toe en ik ben er met mijn gedachten niet bij. Ter ontspanning kijken we naar Camping Powned. Een programma waar Rutger Castricum op vakantie gaat met werkelozen en wordt gekeken of er ook een actieve/werkvakantie van kan worden gemaakt. Dit lukt nog niet erg. Een dame protesteert heftig (“ik ga niet voor anderen de eikels uit het vuur halen”). Hilarisch en wellicht een idee voor goede vriend Ray Hoogduijn om zoiets in te zetten bij zijn werk als coach bij het UWV.  Mijn schuldgevoel verdwijnt snel en maakt plaats voor een grote glimlach.

Ga terug naar de vorige pagina

Coach traject (Wil Kroos, finance...

Ik heb het afgelopen jaar een aantal coachingssessies met Joost van Beek gedaan.Joost is een empathisch luisterend coach die de moeilijke en confronterende vragen niet uit de weg gaat.Door zijn rustige uitstraling heb ik openhartig over de zaken die mij persoonlijk dwarszitten en/ of bezighouden openhartig kunnen spreken. Door deze zaken met Joost uit te diepen, heb ik nieuwe inzichten...